Funda Leads koppeling met Realworks

Mick

Laatste update 7 dagen geleden

1. Wat is de Funda Leads API?
De Funda Leads API is een nieuwe, beveiligde koppeling tussen Funda en Realworks.

Wanneer een consument op Funda een contactformulier invult (bij een woning of op de algemene kantoorpagina), wordt er via deze koppeling automatisch een lead aangemaakt in Realworks onder Relatiebeheer > Leads.

Voorheen stuurde Funda een e-mail met de contactgegevens van de consument. Realworks maakte daar automatisch een respons/lead van aan. Vanwege veiligheids- en privacyredenen stuurt Funda deze contactgegevens niet langer per e-mail; daarom is deze nieuwe API-koppeling nodig.

2. Wat verandert er voor mij als makelaar?

Voorheen:

  • Je ontving een e-mail van Funda met de contactgegevens van de consument in de mail.

  • Realworks maakte op basis van die e-mail automatisch een respons/lead aan.

Nu met de Funda Leads API:

  • Er wordt automatisch een lead aangemaakt in Realworks onder
    Relatiebeheer > Leads zodra een consument een Funda-contactformulier invult.

  • Je ontvangt nog steeds een e-mailmelding, maar:

    • de e-mail bevat geen contactgegevens meer van de consument;

    • de e-mail is alleen een notificatie dat er een nieuwe lead is aangemaakt in Realworks.

  • Je verwerkt de lead voortaan volledig in Realworks:

    • Open Relatiebeheer > Leads;

    • Open de betreffende lead;

    • Maak vanuit de lead een relatie aan met de contactgegevens van de consument en verwerk de lead verder.

3. Wat moet ik doen om de koppeling met Funda te activeren?
Iemand met toegang tot de bedrijfsinstellingen moet éénmalig in Realworks inloggen bij Funda om de koppeling te activeren.

Stappen:

  1. Ga in Realworks naar Bedrijfsinstellingen.

  2. Ga naar het kopje Funda Leads.

  3. Klik op Inloggen bij Funda.

  4. Log in met de juiste Funda-inloggegevens van de betreffende vestiging.

  5. Bevestig de koppeling.

Vanaf dat moment:

  • worden nieuwe Funda-contactformulieren als leads aangemaakt in Realworks;

  • ontvang je alleen nog een notificatie-e-mail zonder contactgegevens.

4. Ons kantoor heeft meerdere vestigingen – waar moeten we op letten?
Heeft je kantoor meerdere vestigingen met eigen Funda-accounts? Let dan goed op:
  • Log per vestiging in met de Funda-inloggegevens die bij die vestiging horen.

  • Koppel voor elke vestiging afzonderlijk de Funda Leads API in de bedrijfsinstellingen.

  • Controleer goed dat je niet per ongeluk de inlog van vestiging A gebruikt bij vestiging B.

Belangrijk:
Als je een vestiging niet koppelt, loop je het risico dat leads van die vestiging niet (goed) binnenkomen in Realworks zodra Funda de oude e-mails uitzet.

5. Waar vind ik de Funda-leads in Realworks?
Alle leads vanuit Funda vind je onder:

Relatiebeheer > Leads

Daar kun je:

  • de nieuwe Funda-leads bekijken;

  • de contactgegevens inzien (via de lead);

  • een relatie aanmaken;

  • de lead verder opvolgen en afhandelen.

6. Waarom staan de contactgegevens niet meer in de e-mail?
Funda verstuurt om security- en privacyredenen geen persoonsgegevens meer via e-mail.

In plaats daarvan worden de gegevens via een beveiligde API-verbinding naar Realworks gestuurd.

Daarom:

  • bevat de e-mail die je ontvangt alleen een melding dat er een nieuwe lead is aangemaakt;

  • vind je de volledige gegevens uitsluitend terug in Relatiebeheer > Leads in Realworks.

7. Blijft de oude Funda e-mail met contactgegevens nog werken?

Ja, maar tijdelijk.

  • De oude e-mail met contactgegevens blijft actief totdat je de nieuwe koppeling hebt geactiveerd.

  • Na het opzetten van de nieuwe koppeling:

    • komen leads alleen nog binnen via Relatiebeheer > Leads in Realworks;

    • stopt Funda met het sturen van e-mails waarin de contactgegevens in de header staan.

Funda is van plan om de oude e-mail met headerinformatie begin 2026 helemaal uit te zetten.
Zorg dus dat je vóór die tijd de nieuwe koppeling heb geactiveerd om geen leads te missen.

9. Hoe lang blijft de koppeling actief?

De koppeling blijft actief zolang er een geldige inlog/tokensessie bestaat tussen Realworks en Funda.

  • Realworks ververst de token automatisch op de achtergrond.

  • Je hoeft dus normaal gesproken niet regelmatig opnieuw in te loggen.

Als de koppeling toch om wat voor reden dan ook inactief wordt:

  • ontvangt de makelaar een e-mailmelding dat de koppeling is verbroken of inactief is;

  • in die e-mail staat dat je de koppeling opnieuw moet inloggen via Bedrijfsinstellingen > Funda Leads.

10. Hoe weet ik of de koppeling niet meer werkt?
Er zijn een paar signalen:
  1. Je ontvangt een e-mail van Realworks dat de Funda-koppeling inactief is geworden.

  2. Je merkt dat je wel contactaanvragen op Funda hebt, maar geen nieuwe leads ziet onder
    Relatiebeheer > Leads in Realworks.

  3. Mogelijk ontvang je dan ook geen (nieuwe) notificatie-e-mails meer over leads.

In dat geval:

  1. Ga naar Bedrijfsinstellingen > Funda Leads.

  2. Log opnieuw in bij Funda.

  3. Controleer daarna of nieuwe leads weer zichtbaar zijn onder Relatiebeheer > Leads.

11. Wat doe ik als ik vermoed dat ik leads mis?
Controleer dan het volgende:
  1. Is de koppeling geactiveerd?

    • Ga naar Bedrijfsinstellingen > Funda Leads

    • Controleer of je bent ingelogd bij Funda (en zo niet: log in).

  2. Meerdere vestigingen?

    • Controleer of voor elke vestiging de juiste Funda-inlog is gebruikt.

  3. Controleer Relatiebeheer > Leads

    • Kijk of leads daar binnenkomen, ook als je geen contactgegevens meer in e-mails ziet.

Blijf je twijfelen? Neem dan contact op met de Realworks support met vermelding van:

  • de betreffende vestiging;

  • de woning(en) of Funda-pagina’s waar leads zijn achtergelaten;

  • de datum/tijd waarop consumenten het formulier hebben ingevuld.

Nog steeds hulp nodig? Stuur ons een bericht